Ilman auton sytytysosia polttoaineen ja ilman seos ei syty (tai syttyy huonosti) ja auto ei kulje. Auton sytytysjärjestelmä on kohtuullisen suoraviivainen rakenteeltaan ja esimerkiksi sytytystulppien kunto on oikein työkaluin melko helppo toimenpide. Toisaalta sytytyksen parissa toimiessasi olet tekemisissä autosi sähköjärjestelmän kanssa, jolloin vakavien sähköiskujen vaara on korkea. Jos siis huomaat autosi käynnissä puutteita tai käynnistymisessä jatkuvia ongelmia, tuo autosi Autoliike Lähdemäen ammattilaisten käsiin, niin tarkastamme autosi sytytysjärjestelmän kunnon ja teemme korjaukset puolestasi. Listasimme alle tietoa auton sytytysjärjestelmästä ja siinä ilmenevien vikojen oireista avuksesi.
Sytytystulppien tehtävä ja vaihtaminen
Jos auton moottori käy huonosti (esimerkiksi käynti pätkii), syy on usein sytytystulpissa. Siinä missä diesel-autoissa on hehkutulpat, ottomoottoriautoissa sytytykseen tarvitaan kipinä. Tyypillisesti autoissa on yksi sytytystulppa sylinteriä kohden, toisinaan niitä on myös kaksi. Sytytystulppa antaa tuhansia kipinöitä minuutissa ja onkin siksi kulutusosa, joka vaatii vaihdon tietyin valmistajan ilmoittamien ajokilometrien välein. Joskus riittää, että kulunut sytytystulppa puhdistetaan kunnolla ja säädetään uudelleen. Sytytystulpan kunnon tilaa ei kuitenkaan voi tarkastaa tulppaa irrottamatta. Moottorin tulee antaa kuitenkin jäähtyä kunnolla ennen sytytystulppien irrottamista, jotta vältytään palohaavoilta. Sytytystulpan tulee vastata valmistajalle ja automallille sopivia tulppia esimerkiksi materiaaliltaan, kierteiltään, pituudeltaan ja lämmönkestävyydeltään. Autoliike Lähdemäellä autamme sinua löytämään oikeat sytytystulpat autoosi. Sytytystulpat suositellaan myös vaihdettavan sarjana.
Sytytyspuolan tehtävä ja vaihtaminen
Vikoja sytytyspuolassa voi olla vaikeampaa tunnistaa, kuin sytytystulpissa. Viallinen sytytyspuola voi oireilla esimerkiksi siten, että auto ei säännönmukaisesti käynnisty ensiyrittämällä tai että moottori käy epätasaisesti. Viimeistään kojelaudassa syttynyt moottorin varoitusvalo voi viestiä viallisesta sytytyspuolasta. Sytytyspuola tuottaa korkeajännitteen, joka sytytyskaapelien kautta johdetaan sytytystulpille, jotka puolestaan sytyttävät ilman ja polttoaineen seoksen sylinterissä. Automallista riippuen sytytyspuolia voi olla useampiakin. Toisin kuin sytytystulppien osin sytytyspuolia ei tarvitse vaihtaa välttämättä kaikkia kerralla. Ne ovat joka tapauksessa auton toiminnan osin kriittisiä kulutusosia, joten niiden kunnosta huolehtimisessa ei kannata kuitenkaan pihistellä, koska sytytyspuolan vaihtaminen liikkeessä on kohtuullisen edullinen toimenpide varaosineenkin.
Varaa aika huoltoon
Syötä autosi rekisterinumero ja varaa sinulle sopivin huoltoaika.