Auton ruostesuojaus
Rannikkopohjanmaan sääolosuhteet kuten räntäsateet, vaihtelevat lämpötilat ja tiesuola aiheuttavat autoille ruostevaurioita herkästi. Vaikka kaikki autot ruostuvat, voi prosessia ennaltaehkäistä ennakoivalla ruostesuojauksella. Ruosteenestokäsittely saattaa säästää sinut yllättäviltä kustannuksilta (liittyen joko katsastukseen tai suurempiin ruostekorjaustöihin) myöhemmin. Ruosteeton ja/tai ruostesuojattu auto on myös parempaa valuuttaa, kun haluat myydä autosi eteenpäin. Ruostesuojaus kannattaa siis tehdä mieluummin ennemmin kuin myöhemmin, koska ruostevaurioiden korjaaminen jälkikäteen on usein suurempi (ja hintava) operaatio.
Auton ruostevaurio
Ruostuminen on käytännössä raudan korroosiota: ruoste muodostuu veden ja hapen hapettaessa rauta-atomeita. Mainitusta syystä kosteat ja vaihtelevat sääolosuhteet Suomessa aiheuttavat otollisen ympäristön ruosteen syntymiselle autoissa. Kuten ylempänä mainittiin, teillä käytetty tiesuola kiihdyttää korroosiota. Myös esimerkiksi hiekoitushiekka saattaa maalipintaa vaurioittaessaan aiheuttaa otollisen paikan ruosteläikille. Tämän lisäksi myös rannikkoalueiden, kuten Vaasan, suolapitoinen meri-ilma saattaa aiheuttaa tavallista nopeampaa ruostumista. Yksinkertaisin tapa ennaltaehkäistä ruostetta autossa, on auton säännöllinen peseminen ja vahaaminen, koska vahapinta suojaa auton maalipintaa. Autoa kannattaa myös säilyttää joko avokatoksessa tai autotallissa.
Miksi auton ruostesuojaus kannattaa?
Ensimmäinen painava syy auton ruostesuojaukselle on se, että ruoste heikentää huomattavasti auton rakenteiden vahvuutta kolaritilanteissa. Myös jarruosien ruostuminen saattaa ymmärrettävästi aiheuttaa vaaratilanteita liikenteessä—eikä pelkästään itselle. Auton akseliston kiinnitysten ruostuessa tiellä vastaan osuvat töyssyt saattavat myös aiheuttaa halkeamia, joista saattaa seurata yhtäkkisiä vaarallisia tilanteita ohjattavuuden kannalta. Toinen syy, miksi auton ruostesuojaus on kannattavaa, liittyy auton jälleenmyyntiarvoon: umpiruosteisen auton myyntikuntoon saattaminen saattaa kustantaa huomattavasti enemmän, kuin mitä auton ruostesuojauksesta ennakoiva huolehtiminen olisi kustantanut. Jos vaurioita ei puolestaan korjaa, tulee tappio vastaan alhaisemmassa jälleenmyyntihinnassa. Kolmantena syynä auton ruostesuojauksen tarpeelle on valmistajien tehdasruostesuojauksen puutteellisuus Suomen näkökulmasta: Suomeen päätyy valmistajien uusista autoista sen verran pieni osuus, että valmistuksessa ei välttämättä oteta huomioon Suomen ruosteen kannalta haastavia keliolosuhteita. Koska etenkin uusien autojen ruostesuojaus on tärkeä ruostetta ennaltaehkäisevä toimenpide, kannattaa ruostesuojauksesta huolehtia pikimmiten.