Polttimoiden tyypit
Suurimmassa osassa autoista on halogeenipolttimot. Halogeenipolttimon sisällä on hehkulanka, josta haihtuu sen kuumetessa volframia, joka puolestaan reagoi halogeenikaasun kanssa. Tyypillisimpiä halogeenipolttimotyyppejä ovat H1, H3, H4 ja H7. Nyrkisääntönä voi pitää sitä, että mitä kirkkaampi halogeenivalo on kyseessä, sitä lyhempi on sen käyttöikä. Myös ksenonpolttimot (xenon) ovat yleisiä. Ksenonlamput ovat kaasupurkausvaloja, jotka synnyttävät huomattavan kirkasta valoa (noin kolme kertaa kirkkaampaa verrattuna halogeeneihin). Ksenonpolttimon elektrodiparien väliin sytytetään korkeajännitteellä valokaari ja kun kaasuseos on syttynyt, riittää valokaaren ylläpitämiseen pienempi jännite. Ksenonpolttimot ovat halogeenejä pitkäikäisempiä ja kalliimpia, mutta niiden vaihtaminen suositellaan jätettävän autokorjaamoille korkeiden jännitteidensä takia. Viime vuosina myös vähän virtaa kuluttavat LED-polttimot (light emitting diode) ovat yleistyneet autoissa. LED-valaisimien hyötynä on niiden pitkä käyttöikä. Toisaalta LED-polttimia ei voi tyypillisesti vaihtaa ollenkaan, vaan koko valaisin on vaihdettava polttimon rikkoutuessa.
Polttimon vaihto
Pimeään vuodenaikaan palaneen polttimon huomaa itsekin helposti, mutta on tyypillistä, että viimeistään kastastusasemalla mainitaan asiasta. Monien automallien osin halogeenipolttimon vaihdon voi tehdä itse käyttöohjekirjan opastuksen mukaisesti. Ensin tulee tyypillisesti irrottaa umpio, joka on tavallisesti kiinni muutamalla ruuvilla. Joissain automalleissa polttimon saa vaihdettua vain alakautta lokasuojan poistamalla, jolloin tarvitaan usein nosturi tai tunkki ja teline. Tämän jälkeen irroitetaan umpion takakansi. Tässä vaiheessa on hyvä napata vaikkapa puhelimella kuva siitä, miten päin polttimo asennetaan. Seuraavaksi irroitetaan sähköliitin (joka saattaa vaatia hieman varovaista nitkuttelua) ja vanha polttimo. Monissa polttimissa on pikakiinnitys, jossa polttimo lähtee irti ja lukittuu paikalleen sitä varttikierroksen käännettäessä. Joissain on puolestaan perinteisempi jousikiinnike. Uutta polttimoa asennettaessa tulee välttää sen lasiosiin koskemista, koska sormista lähtevä lika ja rasva palaa lasiin kiinni ja voi lyhentää polttimon toimintaikää.
Lähivalojen polttimot tapaavat palaa loppuun ennen kaukovalojen vastaavia, koska lähivaloilla ajetaan tyypillisesti suurin osa ajasta. Kuitenkin vain noin puolet autoilijoista osaa vaihtaa autonsa polttimot itse, joten ei ole häpeä vaihdattaa halogeenilamput liikkeessä. Halogeenipolttimot ovat tyypillisesti myös kohtuullisen edullisia ja vaihtotyö on melko nopea toimenpide. Jos polttimon vaihto siis arveluttaa, kannattaa yhdistää vaihtotyö esimerkiksi jonkin muun ajankohtaisen huoltotyön yhteyteen tuodessasi auton huoltoon Autoliike Lähdemäelle.