Ohjauskulmien säätö

Auton ohjauskulmien säätö (eli nelipyöräsuuntaus) tarkoittaa auton renkaiden kulman säätämistä siten, että ne ovat suunnattu yhtenäisesti eteenpäin. Itse renkaita ei tässä toimenpiteessä säädetä, vaan kyseessä on renkaiden kiinnitysten säätö. Renkaat voivat kuitenkin viestiä ohjauskulmien virheistä tai puutteista: jos auton renkaiden kulutuspinnan kuluminen on epätasaista, voi tämä viestiä tarpeesta ohjauskulmien säädölle. Esimerkiksi renkaan ulko-osien merkittävä kuluminen voi viitata negatiiviseen Camber-kulmaan, josta lisää alempana. Renkaiden epätasainen kuluminen ei kuitenkaan ole ainoa syy huolehtia auton ohjauskulmien säädöstä, koska ohjauskulmien virheet tuntuvat myös suoraan auton ohjauksessa. Esimerkiksi ratin epämääräinen tärinä, auton ohjauksen puoltaminen jommallekummalle puolelle tai auton ohjautuminen suoraan eteenpäin ratin ollessa vinossa ovat selviä merkkejä tarpeesta varata aika ohjauskulmien säätöön.

Auraus-, Camber- ja Caster-kulmat

Autoliike Lähdemäen teknikko keskittyy ohjauskulmien säädössä aurauskulmiin, Camber-kulmaan ja Caster-kulmaan. Aurauskulman ymmärtämiseksi kannattaa ajatella, kuinka auto näkyisi helikopterista käsin: jos renkaat ylhäältä katsottuna osoittavat menosuuntaan nähden toisiinsa (aura), puhutaan auraavasta asennosta. Jos renkaat puolestaan ylhäältä katsottuna osoittavat menosuuntaan nähden pois toisistaan, renkaat harittavat. Kummassakin tapauksessa renkaiden asento ei ole optimaalinen, jolloin renkaat kuluvat nopeammin ja polttoaineen kulutus saattaa kasvaa.

Auton renkaiden Camber-kulman ymmärtämiseksi kannattaa puolestaan kuvitella auto suoraan edestä (tai takaa). Katsoessasi autoa edestäpäin, jos auton renkaiden tiehen osuva osa on leveämmällä, kuin renkaan lokasuojan korkeimman kohdan kohdalla oleva osa, puhutaan negatiivisesta Camber-kulmasta, jonka käyttöä näkee esimerkiksi kilpa-autoissa sen kaarreominaisuuksien johdosta. Toisaalta, jos samasta kulmasta katsottuna renkaan yläosa on kallellaan ulospäin tiehen osuvaan osaan nähden, kyseessä on positiivinen Camber-kulma.

Viimeiseksi, auton Caster-kulman ymmärtämiseksi kannattaa katsoa ajoneuvoa esimerkiksi kuskinpuolelta sivusta päin ja kuvitella rengas kellotauluksi. Neutraali Caster-kulma tarkoittaisi kuskin puolelta sivusta katsottuna sitä, että ohjausakseli olisi renkaaseen nähden suoraan kello kahdessatoista. Positiivinen Caster-kulma puolestaan tarkoittaa sitä, että ohjausakseli kallistuu sivusta katsottuna kuskia kohden (esim. kello yksi). Liiallinen positiivinen Caster-kulma tekee ohjauksesta raskaan. Negatiivinen Caster-kulma vuorostaan tarkoittaisi ohjausakselin kallistuvan kuskista poispäin (esim. kello yksitoista). Liiallinen negatiivinen Caster puolestaan saattaa tehdä ohjauksesta levottoman tuntuisen.

Jos huomaat autosi renkaissa tai ohjauksessa ylempänä listattuja epätavanomaisuuksia, olethan yhteydessä meihin Autoliike Lähdemäellä, niin autamme sinua löytämään ja korjaamaan ongelman syyn.

Varaa huoltoaika