Jos kuulet vinkuvaa ääntä kääntäessäsi autosi ohjauspyörää tai jos ohjaus tuntuu raskaalta ajossa ja/tai tyhjäkäynnillä, saattaa vika olla autosi ohjaustehostimessa. Vinkuvan ääneen lisäksi ohjaustehostimen viat saattavat ilmetä humisevana tai kolisevana äänenä. Ohjaustehostimen tehtävä on nimensä mukaisesti tehostaa ohjauspyörän liikkeitä, jottei kuskin tarvitse hartiavoimin kammeta rattia ajoneuvoa ohjatakseen. Sillä on siis ajoturvallisuuden kannalta keskeisen tärkeä tehtävä, joten siinä ilmenevät viat on syytä korjauttaa viipyilemättä. Listasimme alle lisätietoa ohjaustehostimen vioista ja niiden oireista avuksesi.

Ohjaustehostimen neste

Perinteiset ohjaustehostimet ovat hydraulisia (vaihtoehtoisesti sähköisiä tai hybridejä). Ohjaustehostimen pumppu paineistaa ohjaustehostimen nesteen ja paine jakautuu ohjauspyörän venttiilien kautta ohjausvaihteen puolille riippuen siitä, kummalle puolelle käännetään. Suoraan ajaessa paine on saman suuruinen ohjausvaihteen molemmilla puolilla. Ohjaustehostinneste on siis tärkeässä roolissa tarvittavan paineen tuottamisessa. Tämä tyypillisesti punertava neste voi päästä vuotamaan järjestelmästä kuluneiden tiivisteiden johdosta. Vaihtoehtoisesti nesteen väri voi olla keltainen (esim. Mercedes-Benz) tai vihreä (esim. Volkswagen). Huom! Älä valitse ohjaustehostinnestettä vain värin perusteella, koska kaksi samanväristä nestettä saattavat olla toinen mineraalista ja toinen synteettistä: näitä ei saa sekoittaa keskenään. Toisaalta ohjaustehostinneste itsessään on saattanut saastua, sillä sen sekaan kulkeutuu hiukkasia esimerkiksi kuluvista tiivisteistä. Ohjaustehostimen neste tulisi myös vaihtaa aika-ajoin, koska se saostuu käytössä. Nesteen vaihto tehdään huuhtelemalla ensin järjestelmä ja sitten vaihtamalla tuore ohjaustehostinneste.

Ohjaustehostimen pumppu

Myös viallinen ohjaustehostimen pumppu saattaa pitää vinkuvaa ääntä. Viallinen pumppu ei kykene tuottamaan ohjaustehostukseen riittävää painetta. Toisaalta toimiva pumppukaan ei pysty siihen, mikäli ohjaustehostimen nesteen taso on laskenut liian matalalle tai neste on vanhentunut. Erityisesti jatkuvat liikkeelle lähdöt ja pysähtelyt heikentävät ohjaustehostinnesteen ominaisuuksia, kuten viskositeettia, nopeasti. Jos siis ajat paljon lyhyitä, liikennevalojen rytmittämiä matkoja esimerkiksi Vaasan keskustassa, on suositeltavaa varautua järjestelmän huuhteluun ja ohjaustehostinnesteen vaihtoon muutaman vuoden välein. Tämä on tärkeää myös ohjaustehostimen pumpun toimintaiän pidentämiseksi, jottei pumppu pyri turhaan tekemään ”ylitöitä” riittämättömällä tai vanhalla nesteellä.

Muut ohjauksen osat

Myös esimerkiksi ohjaus- tai hammastanko laakereineen saattavat olla vaurioituneet. Nämä viat aiheuttavat tyypillisesti nykivää tuntumaa ohjauksessa esimerkiksi tien epätasaisuuksien yli ajettaessa. Toisaalta myös moniurahihna on saattanut kulua tai löystyä. Ohjaustehostimen tavoin löystynyt moniurahihna saattaa myös päästää vinkuvaa ääntä erityisesti silloin, kun auto on juuri käynnistetty. Erilaiset asiaan kuulumattomat äänet ovatkin useimmiten syy lähteä pikimmiten korjaamolle. Autoliike Lähdemäellä autamme sinua korjaamaan viat hyvissä ajoin, jotta vältyt suuremmilta remonteilta.

Varaa huoltoaika

Syötä rekisterinumero
VARAA HUOLTO