Auto käy huonosti ja nykii
Tuntuuko, että autosi käy epätasaisilla kierroksilla tyhjäkäynnillä? Vai tuntuuko auton nykiminen
esimerkiksi kiihdyttäessä? Auto saattaa kiihtyä hitaasti ja saatat myös huomata polttoaineen kulutuksen
kasvaneen. Nykimisen syytä voi olla vaikeaa paikantaa itse, joten on suositeltavaa tuoda auto Autoliike
Lähdemäelle ja ilmoittaa auton nykimisestä huollonvarauksen yhteydessä. Listasimme alle muutamia
neuvoja, joiden avulla voit havainnoida ja yrittää ennaltaehkäistä ylempänä listattuja häiriöitä. Syitä auton
nykimiselle voi olla monia, mutta kenties yleisimpiä ovat sytytysjärjestelmän häiriöt, kuluneet tiivisteet
palotilassa ja polttoaineensyöttöjärjestelmän häiriöt.
Vika auton sytytysjärjestelmässä
- Auton sytytystulppien kärkiin saattaa kertyä hiilikarstaa, joka heikentää niiden
sytytysominaisuuksia. Voit välttää vikoja käyttämällä laadukkaita sytytystulppia ja vaihtamalla niitä
ohjeistetuin välein. Autoa kannattaa myös käytättää korkeilla kierroksilla silloin tällöin, sillä tästä
seuraava korkeampi lämpötila polttaa jäämiä pois tulppien kärjistä. - Sytytyspuolan tehtävänä on muuntaa auton 12 Voltin jännite korkeajännitteeksi, joka puolestaan
antaa polttoaineen ja ilman seoksen sytyttämiseen tarvittavan kipinän. Jos puolassa tai siihen
liittyvissä korkeajännitejohdoissa on vikaa, saattaa tästä seurata sytytysongelmia tai epätasaista
käyntiä. Sytytyspuola on kulutusosa, mutta yleisesti ottaen kestävä sellainen.
Kuluneet palotilan tiivisteet
Yleensä palotilassa tapahtuvat vuodot johtuvat joko venttiileistä, kannen tiivisteestä tai männänrenkaista.
- Nelitahtimoottoreissa on yleensä kaksi venttiiliä: imuventtiilin kautta ilma ja polttoaine pääsevät palotilaan ja pakoventtiilin kautta pakokaasu ohjataan ulos palotilasta. Nykyajan autoissa venttiilejä voi kuitenkin olla enemmän kuin kaksi sylinteriä kohden. Venttiilien voidaan joutua säätämään, jotta moottori toimisi oikealla tavalla (välykset, ajoitus).
- Sylinterikannentiiviste estää moottorissa kiertävien nesteiden pääsemisen palotilaan. Näitä nesteitä ovat esimerkiksi jäähdytysneste ja moottoriöljy. Esimerkiksi jäähdytysjärjestelmän häiriöt saattavat ”polttaa” kannentiivisteen.
- Auton sylintereissä sijaitsevissa männissä on urat, joihin asettuvat männänrenkaat tiivistävät sylinterin kampikammiosta. Jos tässä välissä on vuotoja, seuraa siitä painehäviötä, joka näkyy tehon heikentymisenä. Pahimmassa tapauksessa epätiiviiseen palotilaan pääsee myös karstaa ja muita epäpuhtauksia.
- Liiallinen väljyys yllämainituissa järjestelmissä saattaa johtaa osien kulumiseen tai moottorinesteiden sekoittumiseen ja päätymiseen palotilaan. Mikäli sylinteriin pääsee vettä, on pakokaasu huomattavan valkoista. Mikäli pakokaasu on puolestaan sinertävää, on syynä luultavasti palotilaan pääsevä öljy. Voit välttää kyseisiä häiriöitä suosimalla laadukkaita tiivisteitä, sekä moottorinesteitä.
Polttoaineensyötön häiriöt
- Tukkeutunut ilmansuodatin tai imupuolen vuoto saattaa vaikuttaa heikentävästi sytytykselle tärkeään polttoaineen ja ilman seokseen. Varmista, että vaihdat ilmansuodattimen tasaisin väliajoin, esimerkiksi määräaikaishuoltojen yhteydessä.
- Oireita polttoainepumpun viasta tai likaisesta polttoaineensuodattimesta ovat nykiminen ja ”laiskuus” kiihdyttäessä. Erityisesti polttoaineensuodattimen vaihtaminen säännöllisesti on yksi kustannustehokkaimmista tavoista ylläpitää auton toimintakuntoa.