Laturin hihnan tehtävä
Auton laturin hihna, joka tunnetaan myös nimellä moniurahihna, pyörittää laturin lisäksi tyypillisesti myös muita auton apulaitteita. Näistä esimerkiksi voi mainita vaikkapa ohjaustehostimen, ilmastoinnin ja vesipumpun. Joissakin autoissa osaa lisälaitteista pyörittää puolestaan jakohihna, jonka pääasiallinen tehtävä autossa on kuitenkin pyörittää nokka-akselia. Laturin hihna puolestaan välittää kampiakselin tuottamaa liike-energiaa laturille auton moottorin ollessa käynnissä.
Laturin hihnan vikojen oireet
Etenkin silloin, kun auto on juuri käynnistetty, saattaa sen moottoritilasta kuulua vinkuvaa ääntä. Jos laturin hihna vinkuu, saattaa se olla liian löysällä esimerkiksi kiristimen kuluttua loppuun. Mikäli hihna pääsee puolestaan katkeamaan, päästää se katketessaan kovaäänisen pamauksen. Tällöin myös latauksen merkkivalo tyypillisesti syttyy kojelaudassa. Moniurahihnan katkeaminen ei välttämättä heti keskeytä matkaasi, mutta hetken matkaa jatkettuasi saattaa auto jättää tielle. Jos moniurahihna on löysällä tai katkennut, laturi ei luonnollisestikaan toimi. Tällöin myös auton akku saattaa tyhjentyä (akun merkkivalo syttyy kojelaudassa ja/tai auto ei meinaa käynnistyä). Ennen akun vaihtotyöhön ryhtymistä kannattaakin tarkistaa, onko vika akussa vai laturissa.
Laturin hihnan vaihtoväli
Laturin hihnan vaihtoväli vaihtelee automerkeittäin ja malleittain, mutta karkeana nyrkkisääntönä voi pitää 90 000-200 000 ajokilometriä. Moniurahihnoja vaihdetaan kuitenkin käytännössä tarpeen vaatiessa myös tätä aiemminkin ja jotkut autovalmistajat ohjeistavat myös laturin hihnan tarkastusvälin (esimerkiksi 10 000 km tai 50 000 km). Jos epäilet laturin hihnassa olevan vikaa tai kulumaa, tuo autosi meille Autoliike Lähdemäelle, niin tarkastamme asian ja vaihdamme hihnan tarpeen vaatiessa.
Varaa huoltoaika
Syötä autosi rekisterinumero ja varaa sinulle sopivin huoltoaika.