Lataushybridi- ja sähköautojen lataus
Kulutus (kWh)
Polttomoottoriautojen tavoin sähkö- ja lataushybridiautojen kulutus vaihtelee malleittain. Suomen sääolosuhteissa tyypillinen sähköauton kulutus on 15-25 kWh sadalla kilometrillä. Vaikka sähkön kuluttajahinta onkin korkealla tasolla nykyään, on sähköllä ajetun 100 kilometrin hinta edelleen useasti edullisempi verrattuna polttoaineella ajettuun vastaavaan. Jos sanotaan sähkön hinnan (mukaan lukien siirtohinta) olevan 0,20€/kWh, tulee 100 ajokilometrin hinnaksi karkeasti noin 3-5€. Kun esimerkiksi 5 litraa sadalla kuluttava bensiinikäyttöinen auto käy tankilla 95-oktaanisen maksaessa 2€/litra, muodostuu 100 ajokilometrin hinnaksi puolestaan niin ikään karkeasti noin 10€.
Laturityypit
- Kotitalouspistorasiat (suko) kestävät 16 ampeerin latausta, mutta niitä ei ole suunniteltu kestämään sitä toistuvaan tahtiin pitkäaikaisesti. Sähköautoihin suositellaankin ladattavan vain 8 ampeerin virtaa kotipistorasioista pitkäkestoisessa latauksessa (esimerkiksi yön yli).
- Type 2 ja 1 -latauskaapelit viittaavat auton päässä sijaitsevan pistokkeen malliin. Esimerkiksi hieman vanhemmissa Nissan Leaf -autoissa on vielä Type 1, mutta uusissa sähkö- ja lataushybridiautoissa standardi on Type 2. Kyseisillä pistokkeilla varustettuja autoja voi ladata sekä suko-pistorasiasta että niille erikseen tarkoitetusta latausasemasta (luonnollisesti eri kaapelilla).
- Pikalataukseen soveltuvissa sähköautoissa on pikalataukseen soveltuva liitin. Pikalatausasemilla on puolestaan kiinteä kaapeli, joka sopii edellä mainittuun liittimeen.
Pikalataus
Pikalataus tapahtuu ulkoisella tasavirtalaturilla (DC) suoraan auton akustoon. Siinä missä täyssähköautoja (BEV) voi tyypillisesti pikaladata, suurinta osaa lataushybrideistä (PHEV) ei puolestaan voi. Pikalatauksen kestoon vaikuttaa luonnollisesti auton akkujen kapasiteetti ja latauslaitteen teho. Pikalatauspisteitä löytyy ympäri Suomea ja niissä on omat kaapelinsa, joten et tarvitse erillistä kaapelia pikaladataksesi sähköautosi.
Normaali lataus
Pikalatauksesta poiketen normaalissa latauksessa ladataan vaihtovirralla (AC), joka täytyy muuntaa ensin tasavirraksi ennen akustoon siirtymistä. Muuntamisen johdosta vaihtovirtalataus kestää pikalatausta kauemmin. Latauslaitteiden teho on tyypillisesti 3,6 tai 11 kWh. Esimerkiksi Peugeot e-2008 (50 kWh:n akulla, latauskapasiteetti enimmillään 100 kW) lataaminen tyhjästä täyteen 11 kWh Type 2 laturilla kestää noin 4-5 tuntia. Jos sama auto ladataan puolestaan normaalin kotitalouspistorasian 8 ampeerin virralla, kuluu lataukseen aikaa noin 24 tuntia. Sähköauton ostamista suunnitellessa voi siis olla syytä harkita latausaseman hankintaa.