Auton kytkin luistaa

Tuntuuko, että autosi kytkin ei toimi kunnolla? Tämä voi ilmetä esimerkiksi kytkinpolkimen tunnottomuutena/löysyytenä, pahanhajuisena palaneen hajuna ohjaamossa, tavallista hitaampana kiihtymisenä ja mäkien ylittämisen vaikeutena. Keräsimme vaasalaisille autoilijoille vastauksia siihen, miksi auton kytkin luistaa ja miten tätä voi ennalta ehkäistä.

Kytkimen toiminta

Kytkimen tehtävä on kytkeä vaihteisto ja moottori sujuvasti toisiinsa (ja irti toisistaan) vaihdetta vaihtaessa, vaihdettaessa vapaalle ja jarruttaessa. Kun painat kytkinpoljinta, kytkimen painelevy erkanee kytkinlevystä ja kytkinlevy puolestaan siirtyy poispäin vauhtipyörästä, jolloin moottorin vääntö ei enää välity vaihteistolle. Kun laitat vaihteen silmään ja päästät kytkinpolkimen takaisin ylös, vauhtipyörän vääntömomentti siirtyy jälleen vaihteistolle. Keskeistä kytkimen toiminnalle on siis vauhtipyörän ja kytkinlevyn välinen kitka. Jos kitka osien välillä vähenee, moottorin vääntö ei kokonaisuudessaan välity vaihteistolle ja erimerkiksi ylempänä mainittu kiihtyvyys kärsii, samoin kuin auton suorituskyky mäkisissä ympäristöissä.

Kuinka ylläpitää kytkimen oikeellista toimintaa

Alla on listattuna yleisiä syitä auton kytkimen luistolle ja tapoja, joilla näitä syitä voi ennaltaehkäistä.

  • Syy: Kuluneet kytkimen komponentit (painelevy, kytkinlevy, jousilevy, vapautuslaakerit) aiheuttavat sen, että pinnat eivät enää liity vauhtipyörään tarpeeksi tiiviisti. Ennaltaehkäisy: Pyri vaihtamaan kytkimen osia yhdenaikaisesti, koska muuten joudut korjaamaan kytkinongelmia tiheämmin, muut osat kuluvat nopeammin ja moottorin tuottamaa tehoa menee hukkaan. Näiden asioiden yhteisvaikutuksesta koituvien jatkuvien pienten kulujen summa tulee muuten olemaan ajan myötä suurempi verrattuna kytkimen osien vaihtamiseen sarjana.
  • Syy: Mikäli kytkinjärjestelmään pääsee valumaan öljyä esimerkiksi vetoakselilta, kitkakerroin luonnollisesti vähenee. Ennaltaehkäisy: Pidä huolta, että moottorin tiivisteet ovat hyvässä kunnossa.
  • Syy: Kytkimen varomaton käyttö aiheuttaa ylimääräistä kulumista kaikille kytkimen osille. Ennaltaehkäisy: Älä lähde autolla liikkeelle liian suurilla kierroksilla, älä vapauta kytkintä liian nopeasti liikkeelle lähdettäessä (kun auto liikahtaa eteenpäin, pidä kytkintä vielä puolittain painettuna ainakin parin sekunnin ajan ja vapauta se vasta tämän jälkeen), älä jarruta pitkiä ja jyrkkiä mäkiä pelkästään moottorilla vaan myös jarrulla, äläkä lepuuta jalkaa kytkimellä turhaan, jottei aiheudu tahatonta kulumista.

Toivomme, että näiden ohjeiden avulla pystyt tunnistamaan ja ennakoimaan auton kytkimen vikoja paremmin. Jos huomaat ylempänä listattuja ongelmia ajoneuvossasi, ole yhteydessä Autoliike Lähdemäkeen, niin autamme sinua korjaamaan ilmenneet ongelmat.