Kannentiivisteen tehtävä
Kannentiiviste (joka kantaa myös epävirallisempaa ”kansipahvin” nimeä) on tiiviste, joka tiivistää sylinterilohkon ja sylinterikannen välisen tilan. Sen tehtävä on pitää ilman ja polttoaineen seos sekä polttokaasut tiiviisti sylinterin sisällä ja estää öljyn, veden ja jäähdytysaineiden vuodot lohkon ja sylinterikannen välillä. Jos sylinterin sisäisiä aineita pääsee siitä ulos tai sen ulkopuolisia aineita sen sisään, seuraa tästä tyypillisesti moottorin tehon laskua sekä ylikuumenemista.
Palanut kannentiiviste
Usein kuulee sanottavan, että kannentiiviste on palanut. Palaminen onkin kenties yleisin kannentiivisteen vikojen aiheuttaja. Sanonta oli erityisen osuva ennen, jolloin kannentiivisteet valmistettiin asbestista tai grafiitista. Nykyisin kyseisistä materiaaleista tehdyistä kannentiivisteistä on luovuttu niihin yhdistettyjen terveyshaittojen ja huonomman lämmönkestävyyden johdosta. Nykyisetkään kannentiivisteet eivät kuitenkaan kestä liiallista kuumuutta, joka voi seurata esimerkiksi liian vähästä jäähdytysnesteen määrästä. Kannentiivisteen palaessa jäähdytysnestettä voi myös päästä vuotamaan, mikä puolestaan pahentaa tilannetta entisestään. Mistä oireista kannentiivisteen palamisen tai viallisuuden voi sitten tunnistaa?
Kannentiivisteen vikojen oireet
- Hyvin hälyttävä oire kannentiivisteen viallisuudesta on jäähdytysnesteen tason väheneminen. Tämä voi johtua joko jäähdytysnesteen tai öljyn vuotamisesta joko ulos moottorista tai sisään palotilaan.
- Jos aineita vuotaa ulos moottorista, tämä voi näkyä esimerkiksi öljyisinä lammikkoina auton alla.
- Jos öljyä vuotaa sylinterin sisään palotilaan, tämä voi ilmetä sinertävänä pakokaasuna. Öljy voi tosin päästä palotilaan myös esimerkiksi kuluneiden männänrenkaiden läpi. Jos puolestaan jäähdytysainetta pääsee sylinteriin tai palotilaan, saattaa pakoputkista tupruttaa valkoista ja makeahkoa pakokaasua. Myös öljyn sekaan voi päätyä vaaleaa vettä.
- Moottorin ylikuumentuminen liittyy usein ylempään pointtiin viitaten jäähdytysaineiden vuotoihin.
- Moottorin tehon väheneminen viestii laskeneesta paineesta. Painetta pääsee pois sylinteristä ja tämä aiheuttaa esimerkiksi kasvanutta polttoaineenkulutusta.
- Kastuneet sytytystulpat voivat johtua myös kannentiivisteen epätiiviydestä, koska sylinteriin vuotaneet öljyt ja nesteet voivat kastella ne.
- Nakuttava ääni on niin ikään huolestuttava merkki. Se viittaa usein räjähdysmäiseen käyntiin moottorissa. Tämä johtaa sylinteripaineen huomattavaan nousuun. Ylimääräinen paine saattaa vuotaa ulos kannentiivisteestä. Tämä vika saattaa vaurioittaa myös muita moottorin osia.
Yllämainitut oireet ovat jo varsin hälyttäviä merkkejä kannentiivisteen vioista. Voit pitää huolta kannentiivisteen kunnosta tarkkailemalla jäähdytysnesteen tasoa säännöllisesti. Usein pienempiä vuotoja voi kuitenkin olla hankalampaa huomata. Jos sinulla on pienikin epäilys autosi kannentiivisteen kunnosta, pyydä meitä Autoliike Lähdemäellä tarkastamaan autosi kannentiivisteen kunto esimerkiksi määräaikaishuollon yhteydessä. Näin voit välttää suurempia kannentiivisteen viallisuudesta seuraavia remontteja. Joissain tapauksissa tiivistettä ei tarvitse välttämättä vaihtaa, vaan sitä voidaan korjata paikkausaineella.
Varaa huoltoaika
Syötä autosi rekisterinumero ja varaa sinulle sopivin huoltoaika.